مبانی نظری و پیشینه تحقیق ملاك های همسر گزینی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ملاك های همسر گزینی


مشخصات فایل
تعداد صفحات36
حجم0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdocx
دسته بندیعلوم انسانی

توضیحات کامل

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ملاك های همسر گزینی


توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::

طبق تحقیقات مردم شناسان، ازدواجها به صورت ها و اشكال مختلف معتبر و نافذ می شود كه از جمله شایع ترین آنها قرارداد، مبادله كالا، حقوق مساوی در مورد یك زن دیگر، ازدواج مقدس و برقرار كردن خانه مشترك  می باشد. تاریخچه ازدواج و طلاق در دنیای غرب از زمانهای قدیم تا عصر حاضر متاثر از دو جریان می باشد اول: آزادی نسبی زنان از سلطه بی چون و چرای پدران وشوهران و دوم: اهمیت یافتن ابعاد و اهمیت روانی ازدواج در مقایسه با كاهش ابعاد اجتماعی خانواده در میان یهودیان قدیم ازدواج یك وظیفه مذهبی است. به تصریح تالمود «هر انسانی كه ازدواج نكند نفرین شده و مطرود خداوند است.» گرچه دلایل و موجبات اختصاصی طلاق در هر دوره خاص بین یهود متفاوت بوده ولی در هر دوره مرد می توانسته هر وقت اراده كند زن خود را طلاق دهد. حقوق زن برای طلاق بسیار محدود و برحسب دوره های تاریخی قدیم یهود متفاوت بوده است. یونانیان باستان ازدواج را هم یك مسوولیت مدنی و هم یك وظیفه دینی می دانسته اند. ازدواج بوسیله قرارداد بین خانواده انجام می شد و شوهر و پدر حاكمیت مطلق بر زن و فرزندان خود داشته اند. اگرچه این حق با گذشت زمانی رو به كاهش رفته است. هم زن و هم شوهر می توانسته طلاق بگیرند. ولی طلاق برای مرد خیلی سهلتر از طلاق برای زن انجام می شد. رومی های قدیم كه تركیبی از قبایل متعدد بودند برای خواص و عوام، تشریفات جداگانه ای در مورد ازدواج داشته اند و شكلهای مختلفی از ازدواج بین خواص مرسوم بود. گرچه طلاق در هر نوع از ازدواج فرق می كرد ولی به هر حال وجود داشت، و بارضایت هر دو طرف یا در صورت درخواست یك طرف قابل انجام بود. (معنوی و فدایی 1362 نقل از جعفری)

مسیحیت تاثیر شگرفی در امر ازدواج و طلاق بوجود آورده است. «سن پل» از حواریون حضرت مسیح طرز تفكر مسیحی را راجع به ازدواج بیان نمود:

«بهتر است ازدواج كنی تا اینكه در آتش بسوزی» آگوستین در قرن چهارم میلادی به این رویه و طرز تفكر شكل داد و قوام بخشید. وی تصریح نمود كه ازدواج سنتی مقدس و غیرقابل برگشت است؛ و طلاق در این امر مقدس جایز نیست. در ممالك شرقی نیز نهادهای ازدواج و طلاق كه بیانگر سلطه بی چون و چرای پدران و شوهران بر دختران و زنان خود بود با فتوحات آیین اسلام تغییرات كلی و مهمی پیدا كرد. قوانین حاكم بر ازدواج و طلاق در ممالك اسلامی به طور عمده بر اساس شریعت اسلامی است كه منشا آن را قرآن، احادیث و اجتهاد علما تشكیل می دهد. چارچوب این قوانین، عبارت صریح كتاب مقدس، قرآن می باشد. كه وظیفه مرد را حمایت از زن و وظیفه زن را در قبال شوهر اطاعت و صمیمیت قرار می دهد. به طور كلی امروز در اكثر ممالك كاتولیك و ارتودكسی دنیا كه حدود یك میلیارد نفر از جمعیت جهان را تشكیل می دهد، ازدواج جنبه مقدس و الهی خود را حفظ كرده و برگشت ناپذیر است. در بعضی ممالك كاتولیك مانند فرانسه كه قوانین جهت طلاق وجود دارد. این قوانین بسیار سخت بوده و به سادگی اجازه طلاق نمی دهند (همان منبع)

2ـ7ـ تعریف ازدواج :

ازدواج، عملی است كه، پیوند دو جنس مخالف را بر پایه روابط پایای جنسی موجب می شود، بنابراین، رابطه دو فرد از یك جنس چه به صورت موقت و چه دائم ازدواج خوانده نمی شود. از سوی دیگر، در تعریف ازدواج روابط جسمانی بین دو انسان از دو جنس مخالف بخودی خود كافی بنظر نمی رسد، چه ازدواج مستلزم انعقاد قراردادی اجتماعی است كه مشروعیت روابط جسمانی را موجب گردد. (ساروخانی 1370)

ازدواج، یعنی جفت و همسر گرفتن، در حقیقت، قرارداد رسمی برای برقراری ارتباط جنسی بین یك مرد و یك زن به طور مشروع و قانونی، بطور كلی ارتباط جنسی مرد و زن به دو صورت است: یكی آنكه، در دایره قانونی (كه ازدواج نامیده می شود) و اولین شرط برای بقاء موجودات است. و دیگری خارج از محیط قانون، (ارتباط خارج از قانون یا به صورت معامله دریافت مزد انجام می شود كه عمل آن مزموم است و روسپی نامیده می شود و یا بدون دریافت مزد كه عمل منافی عفت تلقی می شود) انجام می گیرد. (حجازی، قدسیه 1358 نقل از جعفری )

ازدواج در اغلب اجتماعات از نظر قانونی به عنوان اتحاد و همبستگی بین دو نفر از جنس مخالف تعریف می شود، كه هدف آن برآوردن نیازهای جنسی دو طرف و نیز حمایت از فرزندانی است كه، در نتیجه آن حاصل می شود. (معنوی وفدایی 1362 نقل از جعفری)


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود